Best of 2019 in Stedelijk Museum Amsterdam? Walid Raad?

Important: The exhibition texts are by Walid Raad
It started with an intriguing room.
Walid Raad: ‘Marwan Kassab-Bachi, on of the most prolific Arab painters, has never been exhibited in the Stedelijk Museum. Yet 23 of his drawings and paintings were found on the back of framed artworks in the museum’s storage. It remains unclear whether these were drawn by Marwan himself or by a friend, admirer, backer, critic or defamer. ‘
Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam
Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam
Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam
Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam

‘Throughout the 1970s and 1980s Lebanon’s Deuxième Bureau (Intelligence Division) code- named local, regional, and international political and military leaders in the language of local flowers and trees.’

Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam
Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam

20190704_150137

‘In 1975, at the beginning of the wars, most public monuments in Beirut were hastily dissembled an stored in unmarked crates. The crates were dispersed to various secure storage sites. Thirty years later, the crates were gathered and opened in the hope of re-assembling the monuments.

However, the lack of a breakdown and re-assembly protocol resulted in the odd composition of new public works, two of which are on display here.’

Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam
Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam
Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam
Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam

‘In 1984, as a budding photographer, I was thrilled to be hired by a cousin active in the local militia, to photograph various storefronts. It was my first ‘professional’ jog. I proceeded to make pictures not unlike thos of Eugène Atget and Walker Evans, my favorite photographer at the time.

Years later, I found out that the stores’owners had refused to pay the ‘security fees’ imposed on them by my cousin’s militia, leading to the owners being beaten or exiled, and their businesses confiscated.’

Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam
Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam

20190704_151438

Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam
Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam

And so on. Hereby some images where similar disruptive texts could be read.

Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam
Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam
Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam
Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam
Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam
Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam
Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam
Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam
Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam
Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam
Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam
Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam
Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam
Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam
Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam
Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam
Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam
Walid Raad in Stedelijk Museum Amsterdam

All photos on this site are not intended for any commercial purpose. I have tried to trace all the rules and rights of all images. As far as I know, these images can be used in this way. If you ar a copyright holder and would like a piece of your work removed or the creditline changed then please do not hesitate to contact me.

 estherschreuderwebsite@gmail.com

4 Comments

  1. Prachtige tentoonstelling van Wallid !Maar dat “beste” had nou ook niet echt gehoeven, vanwaar dat criterium Esther? Niet echt fijn voor de mijne die ook dit jaar was en waar je ook zeer positief over schreef… jammer

    1. Hi Jacqueline, Er staat een vraagteken en niet een uitroepteken. Het is mijn mening. Ik vond het geweldig jou werken in het echt op zaal te zien hangen. En een aantal zalen waren heel mooi. Maar, nogmaals mijn mening. Er hing teveel en sommige zalen vond ik minder omdat of werken te dicht op elkaar hingen, zoals de accidents, of dat sommige werken weggelaten hadden moeten worden. Bij Lasnig hetzelfde. Goede werken maar er hadden strengere keuzes gemaakt moeten worden, naar mijn mening, etc. Dan de hype van het jaar: Raquel de Haver. Goede kunstenaar zeker, maar waarschijnlijk te vroeg getoond. Nogmaals naar mijn mening. Tot slot dan nu de Parijs tentoonstelling. Leuk om een van mijn lievelingen De Picasso (vrouw met vis op hoofd) weer te zien, maar flinterdun verhaal. Ik kijk ernaar als tentoonstellingsmaker, naar het geheel en zoek naar verhaal/verband. Beperken en lievelingen weggooien is, net als bij schrijven, belangrijk. Maar wees gerust: velen zullen het weer anders zien.

  2. Hallo Esther,

    Bedankt voor foto van het stedelijk volgende week ga ik er naar to.

    Groetjes Therese

Leave a comment