Possibly the best exhibition to be seen this year in the Stedelijk Museum was that of Walid Raad. At least I thought so. I particularly liked the tragi-comic aspect and playing with true or false. In seven galleries of the Stedelijk Museum in Amsterdam Raad presented his philosophical, politically charged, and often witty vision of the complexities of the Lebanese Civil War and developments in contemporary art in the Middle East.
In Let’s be honest, the weather helped he shares his often playful perspective of the complexities of the Lebanese wars and the current boom of contemporary art in the Middle East. The exhibition has just ended (sorry). But during my visits I have taken, as usual, many photos. I had not yet managed to post them on the website. So maybe a bit late: an impression.
‘Throughout the 1970s and 1980s Lebanon’s Deuxième Bureau (Intelligence Division) code- named local, regional, and international political and military leaders in the language of local flowers and trees.’
‘In 1975, at the beginning of the wars, most public monuments in Beirut were hastily dissembled an stored in unmarked crates. The crates were dispersed to various secure storage sites. Thirty years later, the crates were gathered and opened in the hope of re-assembling the monuments.
However, the lack of a breakdown and re-assembly protocol resulted in the odd composition of new public works, two of which are on display here.’
‘In 1984, as a budding photographer, I was thrilled to be hired by a cousin active in the local militia, to photograph various storefronts. It was my first ‘professional’ jog. I proceeded to make pictures not unlike thos of Eugène Atget and Walker Evans, my favorite photographer at the time.
Years later, I found out that the stores’owners had refused to pay the ‘security fees’ imposed on them by my cousin’s militia, leading to the owners being beaten or exiled, and their businesses confiscated.’
And so on. Hereby some images where similar disruptive texts could be read.
All photos on this site are not intended for any commercial purpose. I have tried to trace all the rules and rights of all images. As far as I know, these images can be used in this way. If you ar a copyright holder and would like a piece of your work removed or the creditline changed then please do not hesitate to contact me.
estherschreuderwebsite@gmail.com
Prachtige tentoonstelling van Wallid !Maar dat “beste” had nou ook niet echt gehoeven, vanwaar dat criterium Esther? Niet echt fijn voor de mijne die ook dit jaar was en waar je ook zeer positief over schreef… jammer
Hi Jacqueline, Er staat een vraagteken en niet een uitroepteken. Het is mijn mening. Ik vond het geweldig jou werken in het echt op zaal te zien hangen. En een aantal zalen waren heel mooi. Maar, nogmaals mijn mening. Er hing teveel en sommige zalen vond ik minder omdat of werken te dicht op elkaar hingen, zoals de accidents, of dat sommige werken weggelaten hadden moeten worden. Bij Lasnig hetzelfde. Goede werken maar er hadden strengere keuzes gemaakt moeten worden, naar mijn mening, etc. Dan de hype van het jaar: Raquel de Haver. Goede kunstenaar zeker, maar waarschijnlijk te vroeg getoond. Nogmaals naar mijn mening. Tot slot dan nu de Parijs tentoonstelling. Leuk om een van mijn lievelingen De Picasso (vrouw met vis op hoofd) weer te zien, maar flinterdun verhaal. Ik kijk ernaar als tentoonstellingsmaker, naar het geheel en zoek naar verhaal/verband. Beperken en lievelingen weggooien is, net als bij schrijven, belangrijk. Maar wees gerust: velen zullen het weer anders zien.
Hallo Esther,
Bedankt voor foto van het stedelijk volgende week ga ik er naar to.
Groetjes Therese
Hi Therese, De Walid Raad tentoonstelling is inmiddels afgelopen, dacht ik. Maar er zijn natuurlijk weer andere tentoonstellingen te zien nu. Hartelijke groet Esther