
Remember me in the Rijksmuseum of Amsterdam
Around 1500 artists recorded in large part of Europe the external appearance of people in paintings, sculptures, prints and drawings. This is how people treasured the memories of loved ones, during their life and after their death. The group of people who could afford a portrait, from the powerful to the middle-class, carefully cultivated the image of themselves that they wished to present.
During my visit a number of things came to my attention on this excellent exhibiton. For example: The amount of arrogant men. Were the works selected for that? Another thing that stands out, and is typical of this period, are the bottom borders. There’s a lot going on there. Sometimes fingers continue over the pricture frame. And in many paintings hands are as important as faces in telling something about de person.


Vergeet mij niet in het Rijksmuseum van Amsterdam
Rond 1500 gingen kunstenaars in grote delen van Europa mensen portretteren in schilderijen, beelden, prenten en tekeningen. Zo koesterde men de herinnering aan dierbaren, tijdens hun leven en na de dood. De tentoonstelling in het Rijksmuseum laat topstukken uit heel Europa zien. Ze zijn ingedeeld in een aantal thema’s waaronder: Heb me lief, Bewonder mij, Zelfportretten en Ambitie.
Bij het bezoek aan de tentoonstelling ging na verloop van tijd een aantal zaken opvallen. Het gehalte arrogante mannen was heel hoog. Waren de werken daarop uitgezocht? Typisch voor deze periode zijn daarnaast de randen onderaan en lijsten. Er gebeurt daar van alles. Er wordt gespeeld met perspectief en de illusie buiten het kader van het platte vlak te treden. Soms lopen vingers door op de lijst. Handen zijn bovendien op veel werken net zo belangrijk als gezichten. Er wordt iets mee gedaan dat iets over de geportretteerde zegt.

Below an impression of the carefully curated exhibition.
Hieronder een impressie van de zorgvuldig samengestelde tentoonstelling.





This prosperous man, below, is later transformed into St Joachim, Christ’s grandfather. The golden halo and the Latin inscription were added and he became object of veneration.
Deze aanzienlijke man, hieronder, werd later getransformeerd tot de heilige Joachim, de grootvader van Christus. De gouden halo en de inscriptie werden toegevoegd en zo kon hij worden aanbeden.


The added text in de cartouche and banner turned this anonymous woman into the Persian sibyl Sambertha. She predicted Christ’s birth.
De nu onbekende vrouw op dit portret is later getransformeerd tot de Sibylla Sambetha, een profetes die de geboorte van christus voorspelde. Hiervoor werd een tekst toegevoegd in de cartouche en banderol.


Mooi is dat het portret van een man met een Afrikaans uiterlijk door Jan Mostaert getoond wordt in relatie tot Karel V, waarbij hij waarschijnlijk in dienst was. Zie voor meer over hem hier.
It is nice that the portrait of a man with an African appearance by Jan Mostaert is shown in relation to Charles V, who probably employed him. More about him on this site here.


Bij eerder onderzoek naar de man op dit werk kwam de naam Christophle le More boven die als boogschutter in dienst was van Karel V.
He may be Christophle le More, an archer in Chrarles V’s bodyguard.







The young woman, below, by Petrus Christus is shown in the same way as the mona lisa in the Louvre. She gets a whole wall to herself.

















Elsbeth’s key wallet and the case of cultery hanging from her belt are symbols of the housewife’s virtue (according to the museum text).


Machtelt Suijs door Maarten van Heemskerck 1540.
Suijs was een rijke Alkmaarse. Ze heeft een familiewapen en zit hier op een vorstelijk versierde stoel met allerlei hoofden.
Suijs blanged to the wealthy Alkmaar bourgeoisie. The way she sits assertively, almost regally, on a spectacular chair.




Autonome zelfportretten van schilders vormden aan het begin van de 16e eeuw een zeldzaam genre. Des te verrassender is het dat de vroegst bewaard gebleven zelfportretten van schilders achter een schilderezel niet een man laten zien, maar een vrouw.
If at the beginning of the 16th century, autonomous self-portraits of male painters still formed a rare genre, this was even more true for female painters. This makes it all the more surprising that the oldest surviving self-portraits of painters behind an easel do not represent a man, but a woman.

See for more information https://www.rijksmuseum.nl/en/whats-on/exhibitions/remember-me
Zie voor meer https://www.rijksmuseum.nl/nl/zien-en-doen/tentoonstellingen/vergeet-me-niet
About me:
In 2008 I was guest curator of the exhibition Black is beautiful. Rubens to Dumas. Important advisors Elizabeth McGrath (Rubens and colleagues, Warburg institute Image of the Black in Western Art collection), Carl Haarnack (slavery in books), Elmer Kolfin (slavery in prints and paintings) en Adi Martis (contemporary art). Gary Schwartz made his research for The Image of the Black in Western Art available to me.

In 2012 my Anniversary book: 100 years Schiller 1912-2012 was published. Initiative, idea, text and editing (ES). Design and photography Monica Schokkenbroek.

In 2013 my book Cobra aan de gracht / Cobra on the Canal was published by Samsara publications.

In 2014 my essay ‘Painted Blacks and Radical Imagery in the Netherlands (1900-1940)’ was published in The Image of the Black in Western Art Volume V (I). (ed. David Bindman, Henry Louis Gates jr.)
(About f.i. On the terras, by Nola Hatterman but also Jan Sluijters, Kees van Dongen, Irma Stern and more)

In 2017 I published a book about the black servants at the Court of the Royal Van Oranje family. More than a thousand documents have been found about their lives. (only in Dutch)

All photos on this site are not intended for any commercial purpose. I have tried to trace all the rules and rights of all images. As far as I know, these images can be used in this way. If you ar a copyright holder and would like a piece of your work removed or the creditline changed then please do not hesitate to contact me.
estherschreuderwebsite@gmail.com