Toen we nog konden reizen. Bijvoorbeeld naar Londen

Eigenlijk ga ik elk jaar wel een keer naar Londen. Dit jaar was ik er net voor de lockdown, in februari. Covid was al nieuws en ik was alert. Het jaar daarvoor was er nog geen vuiltje in de lucht en kon ik smetvreesloos door, onder andere, Tate Britain wandelen. Daar zag ik toen onderstaande mooi samengestelde tentoonstelling :

All too Human. Bacon and Freud and a Century of painting life

Hieronder het beeldverslag voor wie beeldhonger heeft.

Paula Rego (hierboven) was voor mij hier een verrassing.

20180327_141915
20180327_151713

Verder was het mooi om eindelijk weer eens een werk van Jenny Saville te zien. Op de tentoonstelling Sensation (van Saatchi) maakte ze grote indruk op me.

20180327_145025
20180327_143130
20180327_145529
Paula Rego The Family 1988

En er hingen, op All Too Human, schilderijen van een nieuwe meesterschilder: Lynette Yadom-Boakye.

About me

In 2008 I was guest curator of the exhibition Black is beautiful. Rubens to Dumas. Important advisors: Elizabeth McGrath (Rubens and colleagues, Warburg institute Image of the Black in Western Art collection), Carl Haarnack (slavery in books), Elmer Kolfin (slavery in prints and paintings) en Adi Martis (contemporary art). Gary Schwartz made his research for The Image of the Black in Western Art available to me.

Black beautiful Rubens to Dumas cover

In 2012 my Anniversary book: 100 years Schiller 1912-2012 was published. Initiative, idea, text and editing (ES). Design and photography Monica Schokkenbroek.

Schiller in Parool boekje 26-11-2012 Paul Arnoldussen
Schiller in Parool boekje 26-11-2012 Paul Arnoldussen

In 2013 my book Cobra aan de gracht / Cobra on the Canal was published by Samsara publications.

In 2014 my essay ‘Painted Blacks and Radical Imagery in the Netherlands (1900-1940)’ was published in The Image of the Black in Western Art Volume V (I). (ed. David Bindman, Henry Louis Gates jr.)

(About f.i. On the terras, by Nola Hatterman but also Jan Sluijters, Kees van Dongen, Irma Stern and more)

In 2017 I published a book about the black servants at the Court of the Royal Van Oranje family. More than a thousand documents have been found about their lives. (only in Dutch)

Cupido en Sideron Cover 30-8-2017

All photos on this site are not intended for any commercial purpose. I have tried to trace all the rules and rights of all images. As far as I know, these images can be used in this way. If you ar a copyright holder and would like a piece of your work removed or the creditline changed then please do not hesitate to contact me.

estherschreuderwebsite@gmail.com

3 Comments

  1. leuk!!

    ik ken Paula Rego ( ipv regno) . wat goed ook de opsomming van al jouw geweldige publicaties. ik kende jouw essay ‘Painted Blacks and Radical Imagery in the Netherlands (1900-1940)’ niet, spannend. en je schrijft dat de vrouw op terras van Nola H is? dat werk ken ik ook niet van haar.

    groet! Mirjam

    ________________________________ Van: Esther Schreuder Verzonden: dinsdag 13 oktober 2020 09:31 Aan: Mirjam Westen Onderwerp: [New post] Toen we nog konden reizen. Bijvoorbeeld naar Londen

    esther schreuder posted: ” Eigenlijk ga ik elk jaar wel een keer naar Londen. Dit jaar was ik er net voor de lockdown, in februari. Covid was al nieuws en ik was alert. Het jaar daarvoor was er nog geen vuiltje in de lucht en kon ik smetvreesloos door, onder andere, Tate Britain “

    1. Sorry voor het gecreëerde misverstand over Nola H.. De cover van het boek, met veel meer auteurs is een werk (detail) van Kirchner. Op het terras is het bekende werk uit het SMA. Maar het stuk gaat over veel meer. Dank voor de oplettendheid. Verbeteringen zijn altijd zeer welkom.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s