Warme herinneringen aan bijzondere conferenties (2): Black Portraiture(s) Parijs en Florence

Black portraiture(s) Parijs 2013 en Florence 2015

Naar conferenties gaan zit er, door corona, voorlopig niet in. Wel komen er inmiddels uitnodigingen binnen waarbij je digitaal kunt deelnemen. Maar dat is toch niet hetzelfde. En dit in een tijd dat we juist tijd hebben voor reflectie en behoefte aan verdieping. Daarom besteed ik hier nu digitaal aandacht aan mijn herinneringen aan, in mijn ogen, geweldige conferenties. Want veel van die door mij bezochte conferenties hebben te maken met de huidige actualiteit. Een actualiteit waarin door duizenden mensen, ondanks de gevaren voor het verspreiden van covid 19, wordt gedemonstreerd tegen het altijd en overal aanwezige racisme. Hetgeen ook vele mensenlevens kost.

Twee grote internationale bijeenkomsten die grote indruk op mij maakten waren de Black Portraiture(s) conferenties. Dat kwam vooral door de brede inhoud omgeven met veel visueel beeld en de verrassende gezichtspunten, maar ook door de gemêleerde samenstelling van mensen. Gemêleerd op het gebied van vakgebieden (mode, muziek, film, wetenschap, kunstenaarschap etc.). Deze twee conferenties maakten deel uit van een, nu nog voortdurende, grotere serie Black Portaiture(s). Grote drijfveer hierachter is Deborah Willis (hulde!!). Dit doet ze uiteraard niet alleen. Willis is professor en hoofd van het fotografie en verbeeldingen departement aan New Yorks Tisch University of Arts School (professor and chair of the Department of Photography and Imaging at New York University’s Tisch School of the Arts). De conferenties worden georganiseerd door New York University en Harvard University (of preciezer: professor Henry Louis Gates jr. Dubois Institute).

Tijdens het verzamelen van de gegevens voor deze post over deze conferenties, kwam ik er achter dat veel is vastgelegd en online gezet. Daarmee is het nu mogelijk om enigszins de sfeer te proeven in Parijs en Florence. Een aantal heb ik hieronder opgenomen. Ook het panel waarin ikzelf mocht optreden in Florence (deze staat bijna aan het eind). Maar eerst Parijs. Daar ging ik heen als geïnteresseerd publiek.

Parijs:

Inhoud van de folder vrij vertaald:

Parijs, een sleutel en uiterst invloedrijke Westerse locatie op het gebied van kunst en moderniteit, is de perfecte plek voor Black Portraiture(s): The Black Body in the West, de vijfde in de serie van Harvard University en NYU sinds 2004. Black Portraiture[s] onderzoekt en bestudeert de ideeën achter de productie en kunst van zelf-representatie en verlangens. Maar ook de interactie met de 19e-eeuwse blik (gaze) tot en met nu in mode, film, kunst en archieven.

Hoe zijn deze beelden, zowel positief en negatief, getoond om het zwarte lichaam te transformeren door het te definiëren en kopiëren? Waarom en hoe is het zwarte lichaam een verkoopbaar product geworden in de wereld en wat is de erfenis hiervan. Ook belangrijk: wat zijn de reacties en implicaties. Hoe kan ‘performing blackness’ bevrijdend zijn voor de performer en het publiek? Kan het zwarte lichaam ‘ont-racialiseerd’ (de-racialized) worden door te nadruk te leggen op culturele groeperingen en het aanmoedigen van wederzijdse toe-eigening (‘appropriation’) tussen een variëteit van artiesten langs de verschillende raciale lijnen?

De wijze waarop het zwarte lichaam is verbeeld in het Westen is altijd een rijke grond geweest voor onderzoek en meningsverschil in de wereld. De representatie en verbeelding van zwarte mensen werd vaak bepaald door heersende vooroordelen over ras en seksualiteit.

Photo credit: Deborah Willis

Op de conferentie was een veelheid aan onderwerpen over zelf-presentatie. Er was o.a. aandacht voor kunst, mode, muziek en dandyisme. Opvallend en anders dan andere bijeenkomsten, die ik bijwoonde, was de mix aan wetenschappers, (veel) kunstenaars en verder mensen uit de mode, design, film, muziek en fotografie. Wat nationaliteiten betreft schat ik dat het grootste deel van de 400 aanwezigen bestond uit Amerikanen en Fransen. Maar er waren ook aanzienlijk wat mensen uit Afrikaanse landen en uit andere delen van Europa en daarbuiten. Een paar uit Nederland.

Veel was nieuw voor me. Vooral de manier van het benaderen van onderwerp zelf-representatie, bijvoorbeeld door Rihanna en Nikki Minaj. Een woord dat regelmatig langs kwam in Amerikaanse presentaties bleef nog lang bij mij hangen: Swagger (ongeveer: trots en zwierig lopen, bijvoorbeeld als Obama). Het woord paste bij de sfeer die er hing, maar is mogelijk toch ook weer op den duur een stereotype. (zie film met presentatie hieronder over swagger)

Black Portraiture[s]: The Black Body in the West
Sweet Swagger: Exploring Representations of Black Style, Beauty and Grace
Sandra Jackson-Dumont, Robert O’Meally, Mimi Plange, Ekua Abudu, Michaela angela Davis,
Catherine McKinley, Katell Pouliquen, Anna Arabindan-Kesson
Black Portraiture[s]: The Black Body in the West
Paris, 17–20 January 2013
(Il)Legibilities: What Makes the Black Body Readable?
Awam Amkpa, J. D. Ojeikere, Heike Behrend, James Barnor, Angèle Etoundi Essamba, Kiluanji Kia Henda, Alanna Lockward
musée du quai Branly
Jeff Rabhan, Jason King, Ed Guerrero, Sam Pollard, Lewis Watts, Vera Grant, Margaret Crosby-Arnold


Hank Willis Thomas, Alexis Peskine, Misa Dayson, Nana Adusei-Poku, Aja Monet, Franck Freitas and Malek Bouyahia

Omdat ik zo opging in de Parijs conferentie vergat ik de eerste dagen foto’s te maken. Alleen van de laatste dag in Musee Quai Branly heb ik iets visueel vastgelegd.

Het blad NKA, Journal of Contemporary African Art, heeft later een special gemaakt met essays van de gepresenteerde papers. Hieraan is goed te zien hoe breed het was opgezet. Zie voor de inhoud: https://read.dukeupress.edu/nka/search-results?fl_TocHeadingTitle=Articles

zie voor inhoud:

De samenstellers van dit nummer (de eerder genoemde Debora Willis en Cheryl Finley van Cornell University:

‘The essays offered in this special issue of Nka were gathered from that historic meeting in Paris from January 17 to 20, 2013, and offer the most cutting-edge perspectives on the production and skill of black self-representation, desire, and the exchange of the gaze from the nineteenth century to the present day in fashion, film, art, and the archive.
Artists, historians, designers, writers, and image makers from around the world gathered in Paris to discuss the state of the black portrait circulating in the present and in the past. They asked: How are these images—both positive and negative—exposed to define, replicate, and transform the black body?’

black-portraitures-conf-paris
Zowaar gesnapt op de conferentie in Parijs facebook pagina Black portraiture(s)

En in de wandelgangen was het een meet and greet.

Extra info: zie dr. Temi Odumasu (universiteit Zweden) op haar eigen website: http://todu1.theimageofblack.com/paris2013/

Zie ook voor een uitvoerig verslag over deze conferentie: http://iraaa.museum.hamptonu.edu/page/The-Great-Gathering-in-Paris?fbclid=IwAR0zOREiJDl7AELiU1CTh9StanrtBkMmZT6quFhj2WF3shS4McDySFJEths

Niet lang hierna werd ik door Adrienne Childs gevraagd om op voor de volgend conferentie in Florence een bijdrage te leveren aan haar panel: The court Moor: Blackness, Servitude & the Artifice of Court Culture. Mijn onderzoek naar Cupido en Sideron sloot daar perfect bij aan. Ik was zeer vereerd. Op de conferentie presenteerde de eerste onderzoeksresultaten over deze twee jongens, met een Afrikaanse afkomst, aan het hof van stadhouder Willem V.

Ook deze conferentie had wederom een aantrekkelijke mix van onderwerpen. Een verslag met veel beeld en films:

Florence

Black Portraiture(s) II Imaging the black body and re-staging Histories

Black Portraiture{s} II: Imaging the Black Body and Re-staging Histories
 

De organisatoren waren Deborah Willis, Awam Amkpa, Ulrich Baer, Manthia Diawara, Henry Louis Gates, jr Thelma Golden, Robert Holmes, Ellyn Toscano en Cheryl Finley. Het doel van de conferentie was vergelijkbaar met die van Parijs. De onvertaalde tekst:

‘The conference and exhibition will offer comparative perspectives on the historical and contemporary role played by photography, art, film, literature, and music in referencing the image of the black body in the West.( …)The sixth conference will bring together artists and scholars from an assortment of disciplines and practices, including art history, fashion, dance, theater, and studio art, in wide-ranging conversations about imaging the black body.

In this context, “Black Portraitures II: Imaging the Black Body and Re-staging Histories,” explores the impulses, ideas, and techniques undergirding the production of self-representation and desire, and the exchange of the gaze from the 19th century to the present day in fashion, film, art, and the archives’

Er is ook door Awam Amkpa speciaal een tentoonstelling gemaakt. Hierover meer verderop.

De eerste ontvangst was in Villa La Pietra. Omdat ik daar zoveel mensen tegenkwam (veel meer Nederlanders dit keer) die ik lang niet had gezien, maakte ik hier niet veel foto’s.

2015 May 28-31/ Villa La Pietra / New York University / Florence Italy

DSC_0464 opening conference The conference poster is a work by Omar Victor Diop (a selfportrait)
The conference poster is a work by Omar Victor Diop (a selfportrait)
Nancy Jouwe, Sirpa Salenius and Charmaine Nelson
Nancy Jouwe, Sirpa Salenius and Charmaine Nelson
Opening conf foto door Nancy Jouwe met Jörgen Tjon a Fong,  Rob Perree, Charl Landvreugd en ik
Deze is gemaakt door Nancy Jouwe  Jörgen Tjon a Fong,  Rob Perree, Charl Landvreugd en ik. ook aanwezig van uit Amsterdam was Lucia Nankoe en een vriendin.
BlackPortraiture_Day_1_edit0089 kleiner
De samenstelling van het gezelschap was minder gemêleerd dan in Parijs. Het waren voornamelijk Amerikanen. Overview by Terrence Jennings
BlackPortraiture_Day_1_edit0089 hele formaat detail
jawel ik sta er ook op (rechts achter op de grote foto), naast me werd enigszins tevergeefs moeite gedaan.

Eerste dag 29 mei 2015 Odeon Florence Dit keer vergat ik niet om veel foto’s te maken.

Eerste panel The Court Moor. Met Michael Gomez, Robert E Holmes, Francoise Verges, Gunja SenGupta, Ella Shohat and Jason King. Robert Holmes spreekt over de vele ‘blackamoors’ in de Villa La Pietra.

DSC_0516
Met: Michael Gomez, Robert E Holmes, Francoise Verges, Gunja SenGupta, Ella Shohat and Jason King

Tweede panel: Black Italia 

Met: Alessandra Di Maio, Sandra Ponzanesi, Ghaul Bassi, Linde Luijnenburg, Pap Khouma and Ubah Christina Ali Farrah

En hierna kwam de grootste verrassing. Bijna was ik niet gegaan. Gelukkig ging ik toch zitten.

Panel: The Sweetest Taboo: Theorizing Black Female Pleasure, Agency and Desire within Black Feminism Met Mark Anthony Neal,Joan Morgan, Treva Lindsey, Brittney Cooper, Kaila Story and Uri McMillan.

Panel: Activating Histories: Visualizing and Restaging the Archive. Met een mooie geschiedenis over het eerste African-American reisbureau en de vakantie van martin Luther King jr.

With: Kalia Brooks, Kellie Jones, mary Schmidt Campbell, Tanisha Ford, Tiffany M. GillRenee Mussay

Opening exhibition ReSignifications in Bardini Museo Florence.

 Awam Ampka

Tijdens de conferentie ging een tentoonstelling over. Curator Awam Ampka. Hij zette een aantal Europese ‘Moren’ in verschillende dienstbare uitingen tegenover verbeeldingen van hedendaagse kunstenaars. Bij de ingang het werk van Fred Wilson Snuff. De kunstenaars Omar Diop en Carrie Mea Weems waren aanwezig.

Volgende dag

30 Mei 2015 at the Odeon in Florence

Panel: The Image of the Black in Western Art. With: David Bindman, Jan Marsh, Kate Lowe, Monica Miller, Tanya Sheehan and Julia Hernandez

David Bindman noemt de mensen die aanwezig zijn die hebben meegewerkt aan deze serie waaronder ik. Hij noemt ook Black is beautiful, Rubens to Dumas.(2008)

Second panel of the day: Out of Body: Composing Blackness through Sound, Music, and (Performance) Art

gevolgd door: Contemporary Art & Cultural Diplomacy: Art in Embassies Program Artists

With Robert Soppelsa, Carrie Mae Weems, Mickalene Thomas, Sanford Biggers adn Florence Lado

DSC_0708
DSC_0719
DSC_0733

Fourth panel of the day: Sister Outsider: Black American Women, Identity and Global Travel

DSC_0742
DSC_0738
Laatste dag 31 mei Villa La Pietra.

Op deze dag is het panel waarin ik mijn onderzoek mag presenteren. Het is in de hoofdzaal: the ballroom. Panel titel: The Court Moor: Blackness, Servitude & the Artifice of Court Culture. With Moderator Adrienne Childs. Sprekers: Adrienne Childs, Paul Kaplan (altijd goed), ik , en Irina Novikova

De zaal loopt vol. Op de eerste rij zit Carrie Mea Weems. No Presure. 

Achteraf vroeg iemand mij of mijn boek ook in het Engels gepubliceerd zou worden. Jammer genoeg is dat, vooralsnog, niet het geval. Wie weet in de toekomst?

Daarna bezocht ik nog twee sessies. Imaging Masculinity with Christine Checinska, Marcus Bruce, Lyneise Williams, Millery Polyne, Niyi Coker. jr.

DSC_0786

De laatste sessie die ik bezocht:  Re-creating Histories: Artists’ Speak with Rujecko Hockley, Justin Randolf Thomson, Hank Willis Thomas (zoon van Deborah Willis), Kiluanji Henda, Elixabeth Colomba, Omar Victor Diop

DSC_0810

De locatie, van de Universiteit van New York in Florence was fenomenaal. We hebben er nog lang rond gekuierd en kregen tot slot een theaterstuk te zien.

DSC_0865
Lucia Nankoe
DSC_0863
DSC_0859

Er is ongetwijfeld meer online te vinden over deze serie conferenties. Ze hebben ook een facebook pagina. https://www.facebook.com/BlackPortraitures.

About me

In 2008 I was guest curator of the exhibition Black is beautiful. Rubens to Dumas. Important advisors: Elizabeth McGrath (Rubens and colleagues, Warburg institute Image of the Black in Western Art collection), Carl Haarnack (slavery in books), Elmer Kolfin (slavery in prints and paintings) en Adi Martis (contemporary art). Gary Schwartz made his research for The Image of the Black in Western Art available to me.

Black beautiful Rubens to Dumas cover
Black beautiful Rubens to Dumas cover

In 2014 my essay ‘Painted Blacks and Radical Imagery in the Netherlands (1900-1940)’ was published in The Image of the Black in Western Art Volume V (I). (ed. David Bindman, Henry Louis Gates jr.)

In 2017 I published a book about the black servants at the Court of the Royal Van Oranje family. More than a thousand documents have been found about their lives. (only in Dutch)

Cupido en Sideron Cover 30-8-2017

All photos on this site are not intended for any commercial purpose. I have tried to trace all the rules and rights of all images. As far as I know, these images can be used in this way. If you ar a copyright holder and would like a piece of your work removed or the creditline changed then please do not hesitate to contact me. 

estherschreuderwebsite@gmail.com

2 Comments

    1. Hi Charl,
      Goed van je te horen. We hebben inmiddels een paar mooie gezamenlijke herinneringen opgedaan (ook Wakaman en New York).
      Alles gaat goed bij mij. Zit weer middenin nieuw onderzoek. Heel interessant.
      Warme groet terug
      Esther

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s