Gezien in februari: tentoonstelling over vrouwenliefhebber George IV

George IV: Art & spectacle. Een tentoonstelling in Buckingham Palace.

George IV toen hij nog de prince of Wales was, sir William Beechey, 1803

Introductie: wie is George IV?

Koning George IV (1762-1830) van Groot Brittannië staat bekend als een groot kunstverzamelaar. En veel van wat hij verzamelde bevindt zich nog steeds in de Britse Koninklijke Collectie. Hij was daarnaast een groot liefhebber (verzamelaar) van vrouwen (maîtresses) en dol op zijn zes zussen.

De drie oudste zusters van George IV: prinses Charlotte, Augusta en Elizabeth. Geschilderd door Thomas Gainsborough. 1783-4

George was de oudste zoon van koning George III en Charlotte. In totaal kregen zijn ouders 15 kinderen. De Georges zijn van het huis Van Hannover en directe familie van de Oranjes (via diverse bloedbanden). Ze waren dan ook goed bevriend met de laatste stadhouder Willem V en zijn vrouw Wilhelmina van Pruisen en hadden veel contact toen het stadhouderlijk echtpaar van 1795 tot 1802 in Groot Brittannië verbleef. De bedienden van Willem V, waaronder Guan Antony Sideron (zie o.a. hier op deze site), hebben met hem te maken gehad.

George IV was een dwarsligger binnen het gezin en kreeg al op jonge leeftijd een reputatie als vrouwenjager en dandy. Hoewel hij militaire ambities had mocht die niet navolgen, omdat het koningschap op hem wachtte. In 1795 trouwde hij met Charlotte van Brunswijk. Dit bleek geen gelukkige verbintenis maar ze kregen wel een kind: Charlotte. Zij zou later trouwen met Leopold I, de eerste koning van België.

De tentoonstelling George IV: Art & spectacle in Buckingham Palace:

Art & Spectacle is een goed gemaakte en breed opgezette tentoonstelling over een persoon. Er zijn veel verrassingen. Mijn oog viel bijvoorbeeld al snel op een, in kleine kring, heel bekend werk: The Fencing-Match between the Chevalier de Saint-Georges and the Chevalier d’Eon 1787-9. Het is een werk van Alexandre-Auguste Robineau.

Niets op dit schilderij is wat het lijkt. De schermende vrouw is in werkelijkheid een man, die zich graag in vrouwenkleren steekt, en de witte man is eigenlijk een man ‘van kleur’. De man in vrouwenkleren was diplomaat, spion en gedecoreerd soldaat. Hij leefde op dat moment als een vrouw in Londen en hield schermwedstrijden. De tweede is Joseph Bologne le Chevalier de St George. Hij was meester schermer, componist, dirigent, violist, legerleider en zeer populair bij vrouwen. Mozart hoorde onder zijn kennissen. Deze ‘wonderman’ was geboren op het Franse Caribische eiland Guadeloupe. Zijn moeder leefde daar in slavernij zijn vader was de witte Fransman George de Bologne de Saint-George. De laatste nam zijn zoon mee naar Frankrijk waar hij een opleiding kreeg. Ten tijde van de Franse Revolutie voerde hij korte tijd een ‘zwart’ Frans regiment aan.

William Ward, Chevalier de Saint-George Bibliotheque Nationale de Prance (niet op de tentoonstelling in Buckingham Palace.)

Op het schilderij met de twee kleurrijke schermende heren is in de achtergrond George IV te zien die dan nog de prince of Wales is.

George was een gepassioneerd lezer, vooral van de boeken van Jean Austen, waarin sociaal commentaar werd geleverd. Hij had in elke residentie een serie boeken van haar. Hoewel Austen kritisch was op hoe George zijn vrouw behandelde droeg ze wel het boek Emma aan hem op.

Jean Ausen, Emma: in drie delen 1816

Een van de vele objecten die George verzamelde waren prenten met scenes uit het theater, zoals deze serie met David Garrick, destijds een gevierd acteur.

Daarnaast is George IV nu vooral bekend als groot verzamelaar van meesterwerken. Hierbij een selectie van wat op de tentoonstelling te zien is (was).

Bijvoorbeeld: De Doop van de Kamerling van Jan Both hier direct onder en daarna een prachtig vrouwenportret van Rembrandt.

En verder:

Tot zover deze wandeling door de tentoonstelling. Hij is nog open, maar hoelang?

About me EN:

In 2008 I was guest curator of the exhibition Black is beautiful. Rubens to Dumas. Important advisors: Elizabeth McGrath (Rubens and colleagues, Warburg institute Image of the Black in Western Art collection), Carl Haarnack (slavery in books), Elmer Kolfin (slavery in prints and paintings) en Adi Martis (contemporary art). Gary Schwartz made his research for The Image of the Black in Western Art available to me.

Black beautiful Rubens to Dumas cover
Black beautiful Rubens to Dumas cover

In 2014 my essay ‘Painted Blacks and Radical Imagery in the Netherlands (1900-1940)’ was published in The Image of the Black in Western Art Volume V (I). (ed. David Bindman, Henry Louis Gates jr.)

This image has an empty alt attribute; its file name is the-image-of-the-black-in-western-art.jpg

In 2017 I published a book about the black servants at the Court of the Royal Van Oranje family. More than a thousand documents have been found about their lives. (only in Dutch)

Cupido en Sideron Cover 30-8-2017

All photos on this site are not intended for any commercial purpose. I have tried to trace all the rules and rights of all images. As far as I know, these images can be used in this way. If you ar a copyright holder and would like a piece of your work removed or the creditline changed then please do not hesitate to contact me.

estherschreuderwebsite@gmail.com

1 Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s