De Grote Suriname tentoonstelling deel II

Met hierin: de slavenhandel, de Marroncultuur, hedendaagse kunstenaars, Grondstoffen en Paramaribo

20191104_143103

Update: Intussen is er weer een tentoonstelling in Amsterdam geopend met Surinaams onderwerp: de Koto traditionele kleding. Te zien vanaf vandaag in het Klederdrachtmuseum in Amsterdam.  Ook te zien is nu: Suriname aan de grachten (hierbij wat beelden van de vooropening.

En verder in het Tropenmuseum junior Sabi Suriname,  In Arti et Amicitiae Groet me met / Brasa mi Ori en De Grote Suriname tentoonstelling in de Nieuwe Kerk van Amsterdam

De omvangrijkste is: De Grote Suriname Tentoonstelling. Daarom heb ik twee posts gemaakt over deze tentoonstelling. Hierbij deel twee van mijn beeldverslag met een paar woorden.  (deel I is hier te zien).  Hieronder een indruk van deel I

Deel II van de Grote Suriname tentoonstelling:

Na de kunstwerken van wetenschapster Maria Sibylla Merian vervolgt de tentoonstelling met de geschiedenis van de slavenhandel en de producten die van de plantages richting Nederland vervoerd werden. Dit is destijds nauwkeurig door verschillende handelsmaatschappijen vastgelegd. Veel is bewaard gebleven in de archieven. In de kerk wordt deze geschiedenis verteld aan de hand van documenten, vormgeving en uitleg van specialisten in de audiotoer.20191104_14173420191104_141747d20191104_141810

20191104_142025
20191104_142034
20191104_141758

Een aanzienlijk aantal Afrikanen wist te ontsnappen en vluchtte het enorme oerwoud van Suriname in. Daar vormden zij nieuwe gemeenschappen. De Afrikaanse kunst en cultuur was in de hoofden bewaard gebleven en kwam weer tot bloei bij wat nu de Marrons genoemd worden.

20191104_141724
20191104_142257
20191104_142305
20191104_142438
20191104_142328
20191104_142423
20191104_142455
20191104_142547

De tentoonstelling vervolgt met hedendaagse kunstenaars die ingewikkelde en pijnlijke momenten in de geschiedenis van Suriname onder de aandacht brengen. (De tentoonstellingsmakers doen het zelf nauwelijks) Sommige werken van de kunstenaars bestonden al, andere werken zijn speciaal voor deze tentoonstelling gemaakt.

20191104_142632.jpg
20191104_142640
20191104_142645
20191104_142745
20191104_142606
20191104_142859

En het werk van Iris Kensmil dat naar de decembermoorden in 1982 verwijst. Op de achterkant van de ansichtkaarten staan de namen van de vermoorde mannen plus de gegevens uit het autopsierapport, waaruit blijkt dat de mannen eerst gemarteld zijn.

20191104_143103
20191104_143119
20191104_143131
20191104_143147
20191104_143207
20191104_143450
20191104_143614

Dit laatste stuk vond ik nogal afgeraffeld. Alles wat over was wordt onder het kopje Paramaribo gepropt. Daardoor ontstaat een heel onrustig geheel. Het gaf mij niet een Paramaribo idee (ik ben er inmiddels vier keer geweest).

20191104_143637
20191104_144348

Aan het instamoment is ook gedacht. Daarvoor is een werk gekopieerd van de kunstenaar George Struikelblok uit Paramaribo.

Dit alles in die prachtige kerk……waar ook nog momenten van rust te vinden zijn.

De tentoonstelling is nog tot 2 februari te zien.

About me EN:

In 2008 I was the guest-curator of the exhibition Black is beautiful. Rubens to Dumas. Important advisors Elizabeth McGrath (Rubens and colleagues), Carl Haarnack (slavery in books), Elmer Kolfin (slavery in prints and paintings) en Adi Martis (contemporary art). Gary Schwartz made his research available for The Image of the Black in Western Art .

Black beautiful Rubens to Dumas cover
Black beautiful Rubens to Dumas cover

In 2014 my essay ‘Painted Blacks and Radical Imagery in the Netherlands (1900-1940)’ was published in The Image of the Black in Western Art Volume V (I). (ed. David Bindman, Henry Louis Gates jr.)

In 2017 I published a book about the black servants at the Court of the Royal Van Oranje family. More than a thousand documents have been found about their lives. (only in Dutch)

Cupido en Sideron Cover 30-8-2017

All photos on this site are not intended for any commercial purpose. I have tried to trace all the rules and rights of all images. As far as I know, these images can be used in this way. If you ar a copyright holder and would like a piece of your work removed or the creditline changed then please do not hesitate to contact me.

For more information, please feel free to contact me   estherschreuderwebsite@gmail.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s