• Coming soon II Cupido and Sideron

 

Cupido en Sideron Cover 30-8-2017

In English:

In the sixties of the eighteenth century, the future stadtholder William V,  receives two black children, Willem Frederik Cupido and Guan Anthony Sideron, probably as a present by The Dutch West India Company.
The seven-year-old Sideron is from the drought and famine stricken Curaçao, the slightly younger Cupido of the coast of Guinea, in Africa. The children land in a world of great luxury and abundance and rise in the hierarchy to Valet the Chambre at the court of the governor and his wife Wilhelmina van Prussia.

During the French Revolution, they flee with the couple and a small part of the court to Great Brittan. Cupido descendants now live spread throughout the Netherlands.

The black servants of the family of Orange can be seen in many paintings next to the stadtholders, princes and princesses, but very little is known about their lives.

Cupido en Sideron have been researched for years by Esther Schreuder. Based on this extensive archive research, which included dozens of documents written by Sideron, she describes how Cupido en Siderons lives went at the Dutch court. It’s a fascinating world of intricate power relationships, intrigues and double agendas.

The book is for the moment only in Dutch

More about the exhibition https://www.haagshistorischmuseum.nl/tentoonstelling/afrikaanse-bedienden-aan-het-haagse-hof

https://www.haagshistorischmuseum.nl/temporary-exhibitions

Gravin van Bylandt stichting, Mondriaan Fonds, Haags Historisch Museum, Prins Bernhard Cultuurfond, VSB fonds.

 

6 comments
  1. Dag Esther, Gefeliciteerd met je boek. Ik kijk uit naar de publicatie.

    In de aankondiging op de website van het Haagshistorischmuseum zie ik dat men het heeft over de donkere jongens Cupido en Sideron. Persoonlijk ben ik erg tegen deze betiteling van zwarte – niet witte mensen.

    Het valt mij op dat et in Nederland niet duidelijk is hoe de mensen met een andere dan een witte huidkleur te benoemen. In de Nederlandse media is Obama altijd de zwarte president – maar als men het over gekleurde mede Nederlanders gaat dan wordt het, gekleurd of donker en soms zwart. In de jaren 70 werden alle zwarte mensen of ze nu uit India, Afrika of waar dan ook kwamen verzameld onder de noemer Surinamers. Vaak heb ik daar tegen geprotesteerd.

    Is het politieke correctheid? onwetendheid?, of te wijten zijn aan de veranderende Nederlandse samenleving, waar men nog aan moet wennen? Gelukkig zie ik in jou tekst de benadering die op mijn van toepassing is. Het gaat mij niet snel genoeg. In mijn perceptie is donker de nacht.

    Dit wilde ik met je delen. Hartelijke groet, Carlien Macnack

    >

    • Hi Carlien, Dan voor je reactie. En ik snap wat je bedoelt. Het is lastig formuleren. De gevoeligheden en irritaties liggen niet bij iedereen hetzelfde. Het Haags Historisch Museum gaat, weet ik, zeer zorgvuldig hier mee om. Ze hebben veel adviseurs uit verschillende bevolkingsgroepen. Alles wordt, voor zover ik weet, gelezen door bijvoorbeeld Valika Smeulders. Ik vrees dat in mijn boek ook woorden staan die mogelijk irriteren. De jongens waren naar Nederland gehaald vanwege hun mooie (vond men) uiterlijk. Voor mij is donker ook gewoon een gradatie van een kleur. Donker rood. Donker geel, donker bruin. Het is een met en zonder pigment kwestie. Hopelijk gaan we snel over op twee jongens. In Italië heb ik hier al een mooi voorbeeld van gezien. En hopelijk komen er snel veel meer presidenten, vrouwelijk en mannelijk, die anders zijn dan de regel. Hillary Clinton was ongetwijfeld ook steeds vrouwelijke president genoemd.

  2. Mirjam Westen said:

    Gefeliciteerd met het resultaat van je vele jaren onderzoek Esther!!!

    Met vriendelijke groet,

    Mirjam Westen
    Curator contemporary art
    +3126 3031433

    ________________________________
    [logo Museum Arnhem]

    Museum Arnhem
    Utrechtseweg 87
    6812 AA Arnhem
    http://www.museumarnhem.nl

    [http://arnhemmuseum.nl/beeld/twitter.png]
    [http://arnhemmuseum.nl/beeld/facebook.png]
    [http://arnhemmuseum.nl/beeld/youtube.png]

    Why I love you. Family portraits by Negin Zendegani
    September 1 – 24, 2017

    The New Maker. Studio Roos Meerman / Art Officals
    Till October 29, 2017

    Pierre Janssen. In art’s embrace
    Till October 15, 2017

    What’s New 2. Recent acquisitions
    With works by Patricia Kaersenhout, Gluklya, Esiri Erheriene-Essi, Inge Meijer, Kara Walker, Kiki Smith, Viviane Sassen, Louise te Poele, Mirka Farabegoli, Ad Gerritsen, Jacqueline de Jong, Carel Visser, Lydia Schouten en Paul de Reus.
    till November 19 2017

    Ravage. Playfully yours Fashion, Art, Design
    till October 29, 2017

  3. lucianankoe2013 said:

    Dag Esther,
    Mijn privé mailadres
    Groetjes, Lucia

    From: Esther Schreuder
    Reply-To: Esther Schreuder
    Date: Friday, September 1, 2017 at 9:54 AM
    To: Lucia Nankoe
    Subject: [New post] Coming soon II Cupido and Sideron

    esther schreuder posted: ” In English: In the sixties of the eighteenth century, the future stadtholder William V, receives two black children, Willem Frederik Cupido and Guan Anthony Sideron, probably as a present by The Dutch West India Company. The seven-year-old Sid”

Leave a Reply

