• Curaçao visit

DSC_8206

Tirzo Martha

Curaçao research bezoek (voor boek en tentoonstelling)

Voor het boek dat ik op dit moment aan het schrijven ben, moest ik voor onderzoek in Curaçao zijn.  Een van de personen die ik onderzoek is namelijk rond 1756 geboren op dit eiland. Ik heb, om die reden, tijdens mijn bezoek, voor een groot deel,  naar het eiland gekeken met een achttiende-eeuwse bril op.

Behalve tijdens mijn bezoek aan het IBB en het bekijken van het werk van Tirzo Martha (binnenkort in de Kunsthal en volgend jaar bij Beelden aan zee). Zie hierboven een van zijn werken. http://institutobuenabista.com  / http://tirzomartha.com

Hieronder meer  foto’s die ik tijdens het bezoek nam.

 Curaçao research visit.

DSC_7938

One of the people, in  the book I’m writing at the moment, is born in Curaçao in 1756. For that reason I needed to be on the island for research. I’ve looked at the buildings and the Island with eighteenth-century eyes (as far as possible).

Except of course during my visit to the IBB and when viewing the work by Tirzo Martha (soon in the Kunsthal in Rotterdam and next year in Sculptures by the sea / Beelden aan zee in Scheveningen)  http://institutobuenabista.com  / http://tirzomartha.com

Below some pictures I took during the visit last week.

Fort Amsterdam in Willemstad:

DSC_7935DSC_7943 DSC_7927 DSC_7939 DSC_7964 DSC_7971 DSC_7969 DSC_7976 DSC_7979 DSC_7984 DSC_7974 DSC_7962

Synagogue Mikvë Israel Emanuel

In de achttiende eeuw was de helft van de blanke bevolking (2000 mensen) joods. De synangoge is mede om drie reden groter dan de protestantse kerk van de machthebbers, de West Indische Compagnie, op fort Amsterdam.

In the eighteenth century, half of the white population (2,000 people) was Jewish. The synangoge is partly for three reasons bigger than the Protestant church of those in power: the West India Company at Fort Amsterdam.

DSC_8020 DSC_8016 DSC_8014 DSC_8019DSC_8011 DSC_8009 DSC_8007 DSC_8005 DSC_8002

St Anna Parochie / Catholic Church

Verreweg het grootste deel van de bevolking is katholiek omdat de slaven (en tot slaaf gemaakten uit Afrika) katholiek gedoopt werden.

The vast majority of the population is Catholic because the slaves (and enslaved from Afrika) were baptized Catholic.

DSC_7945

DSC_8023 DSC_8026 DSC_8032

Museum Kura Hulanda

Museum over slavernij en Afrikaanse cultuur. Daarnaast ook veel aandacht voor de emancipatie in Amerika. Vreemd genoeg niet vrijheidsstrijd in de Cariben of de rijke cultuur van de Cariben.

Museum about slavery and African culture. In addition, attention to emancipation in America. Strangely nothing about the fight for freedom in the Caribbean or the rich culture of the Caribbean.

DSC_8057 DSC_8059 DSC_8066 DSC_8071 DSC_8077 DSC_8083 DSC_8092 DSC_8095 DSC_8097 DSC_8108 DSC_8110 DSC_8126 DSC_8127 DSC_8134 DSC_8138 DSC_8139 DSC_8141 DSC_8145 DSC_8147 DSC_8161 DSC_8162 DSC_8168 DSC_8170 DSC_8174 DSC_8178 DSC_8181 DSC_8184 DSC_8186 DSC_8189 DSC_8190 DSC_8193 DSC_8197 DSC_8200 DSC_8203

Tirzo Martha

DSC_8205 DSC_8206

Kunst bij het hotel (Trupial Inn)

DSC_8208 DSC_8215 DSC_8223

Varia

DSC_7937 DSC_7941 DSC_7952 DSC_7958 DSC_7959 DSC_7990

4 comments
  1. marjandevisser said:

    Hi Esther, geweldig eiland toch!! zoveel cultuur en historie en kunst, ik heb er een aantal keren gerestaureerd, onderaannemer op het Gouverneurshuis, Rooi Catootje, Landhuis Bloemhof en het Joods Museum! ik kom er ook graag!
    groet Marjan

  2. Therese Ruigrok van der Werve said:

    Hallo Esther,

    Dank je voor de prachtige rapportage.

    Ik heb iets met de Antillen prachtige beelden .

    Dank je wel

    Vriendelijke groet ,

    Therese

  3. Mirjam Westen said:

    Leuk dat jij over Tirzo gaat schrijven!! Doe hem de hartelijke groeten mirjam

    Met vriendelijke groet,

    Mirjam Westen
    Curator contemporary art

    ________________________________
    [logo Museum Arnhem]

    Museum Arnhem
    Utrechtseweg 87
    6812 AA Arnhem
    http://www.museumarnhem.nl

    [http://arnhemmuseum.nl/beeld/twitter.png]
    [http://arnhemmuseum.nl/beeld/facebook.png]
    [http://arnhemmuseum.nl/beeld/youtube.png]

  4. Hi Marjan en Therese. Dank voor jullie bericht. Leuk om te lezen. Curaçao is wat mij betreft net iets te warm (gelukkig iets minder dan Suriname door de wind). Maar van de vogels heb ik enorm genoten. En natuurlijk het zoeken naar aanknopingspunten voor mijn boek. dat is heel goed gelukt.

    Mirjam: om misverstanden te voorkomen. Mijn boek gaat niet over Tirzo Martha, maar over twee jongens die in de achttiende eeuw cadeau zijn gegeven aan stadhouder Willem V. Een van hen kwam uit Curaçao. Toch goed nieuws: er gaat wel een boek over Tirzo Martha komen. Daar wordt door diverse anderen aan gewerkt. Ik zag trouwens veel meer indrukwekkende en vooral intrigerende voor mij enigszins mysterieuze werken van hem, maar vergat foto’s te maken. ….Soms overkomt me dat. Gelukkig komt veel naar Nederland voor diverse tentoonstellingen.

Leave a Reply

