• Escape from Amsterdam to Groningen 1

DSC_9438

Gisteren ontsnapte ik even aan de drukte van Amsterdam om in het Groninger museum een aantal tentoonstellingen te bekijken. Allemaal mooi vormgegeven.

Maar eerst een vergissing rechtzetten. Het werk dat ik in mijn vorige post noemde over Kentridge Shadow Procession, was niet te zien op Documenta 13. Het staat wel afgebeeld in de tentoonstellingscatalogus, waarin ik de titel opzocht. Het werk dat te zien was, is: The Refusal of Time. Zie http://www.metmuseum.org/exhibitions/listings/2013/william-kentridge. Een enorme aanrader om te bekijken. Excuus voor deze vergissing.

DSC_9544

Hieronder een beeldverslag van wat mij opviel in het Groninger Museum bij de tentoonstelling Het Geheim van Dresden. Hendrik Werkman en andere tentoonstellingen volgen nog.

Het Geheim van Dresden:  nog tot 25 mei 2015 te zien

Omdat ik op het moment met onderzoek bezig ben naar de achttiende eeuw ligt mijn focus enigszins in die richting. Er is maar zelden iets goeds zien op dit gebied in Nederland. Op de tentoonstelling Het Geheim van Dresden gelukkig wel.

DSC_9353 DSC_9354

Mooi gedaan de entree: plat behang en geprojecteerde fontein met geluidjes.

DSC_9366

Een dame die ik nog niet kende! Caroline Friederike Friedrich. (er zijn nog een paar interessante vrouwelijke Duitse hof kunstenaars in de achttiende eeuw)

DSC_9370 DSC_9373 Jawel..d’Hondecoeter en SnijdersDSC_9374 DSC_9375 DSC_9381                                                            Balthasar Denner  DSC_9382 TitiaanDSC_9385 RotariDSC_9388 DSC_9389 Anton Graff

DSC_9392

 Reni DSC_9394Anton Kern

DSC_9399 WatteauDSC_9400Christian Wilhelm Ernst DietrichDSC_9402 Christian Wilhelm Ernst Dietrich DSC_9408 DSC_9413 Bernardo Bellotto DSC_9415

 En daar: de Rembrandt die zo uitvoerig is behandeld tijdens mijn opleiding kunstgeschiedenis!

En onthoofdingen interesseren me opeens nu de Franse Revolutie in mijn onderzoek belangrijk wordt

DSC_9418 Leonello Spada

CDSC_9420arlo Dolci DSC_9427 Van DijckDSC_9429 DSC_9435 DSC_9444 DSC_9451 Anoniem, koning August II van Polen DSC_9453 DSC_9459

Bernardo BellottoDSC_9461 DSC_9463

Jammer vond ik dat er maar heel weinig aandacht wordt besteed aan de twee Saxen vorsten August de Sterke (regeerperiode 1694-1733) en zijn zoon August III (regeerperiode 1733-1763) waar deze tentoonstelling aan opgehangen wordt.DSC_9450

All photos on this site are not inteded for any commercial purpose. I have tried to trace all the rules and rights of all images. As far as I know, these images can be used in this way. If you ar a copyright holder and would like a piece of your work removed or the creditline changed then please do not hesitate to contact me. Contact: estherschreuderwebsite@gmail.com

Comments are closed.

