• Het lijk van Michiel de Ruyter tussen de grote klassieke meesters van Ivoorkust

Aanrader: een relatief  ‘stille’  tentoonstelling, met een enigszins belegen en misleidende titel ‘Magisch Afrika’ in de Nieuwe Kerk van Amsterdam. Er zijn namelijk prachtige beelden en maskers te zien uit Ivoorkust, niet uit heel Afrika met zijn vele landen en verschillende culturen. De, vooral klassieke, werken uit worden gegroepeerd onder meesters, zoals dat met middeleeuwse-kunst ook gedaan wordt.

En grote meesters waren het.

Helaas mocht ik niet fotograferen en ook op internet is maar weinig beeldmateriaal te vinden. Alleen wat foto’s van de opening, met prinses Beatrix.

Toch gaan.

Al is het alleen om de kist van Michiel de Ruyter, met al zijn symbolen, te zien tussen de indrukwekkend mooi gemaakte en fantasievolle Afrikaanse beelden, met al hun symbolen.

Over een paar dagen: 15 februari 2015, is het afgelopen.

Zou Michiel de Ruyter een grote witte kraag om gehad hebben tijdens zijn tochten naar Afrika? Dat bedacht ik me, later, bij het bezoek aan de mooi gemaakte tentoonstelling Hollanders van de gouden eeuw in de Hermitage.

Daar mocht ik gelukkig wel fotograferen. Hieronder een beeldverslag met details die me opvielen.

DSC_6963 DSC_6968 DSC_6969 DSC_6970 DSC_6971 DSC_6972 DSC_6977 DSC_6978 DSC_6986 DSC_6988 DSC_6989 DSC_6991DSC_6965DSC_6994DSC_7007

DSC_7008 DSC_7009

Bij het zien van de kragen dacht ik aan de Khoikkoi (door Nederlanders Hottentotten genoemd). Zij hebben zich een ongeluk gelachen om die onhandige dikke kragen toen de Nederlanders hun kolonie kwamen stichtten aan de Kaap in de zeventiende eeuw.

Aanrader, alleen al om de kragen.

All photos on this site are not intended for any commercial purpose. I have tried to trace all the rules and rights of all images. As far as I know, these images can be used in this way. If you ar a copyright holder and would like a piece of your work removed or the creditline changed then please do not hesitate to contact me.

estherschreuderwebsite@gmail.com

 

 

 

Comments are closed.

