Surina Baag en de lange traditie

Hoe het kunstenaarschap wordt doorgeven van kunstenaar op kunstenaar

DSC_5521 Surina Baag in Atelier
Een werk van Surina Baag in haar atelier in Amsterdam

Maar, door de tijd en de persoon, toch elke keer weer totaal anders uitpakt  Tot deze conclusie kwam ik na een bezoek aan het atelier van Surina Baag. Ze blijkt in een directe lijn te staan van kunstenaars waar ik allemaal in meer of mindere mate onderzoek naar heb gedaan. Surina Baag is de dochter van de in Suriname bekende schilder Armand Baag.

Surina heeft het stokje van haar vader overgenomen, ze besloot, niet zo lang geleden, kunstenaar te worden. Haar werk is opvallend en, voor Nederland, ongewoon surrealistisch en barok. Hier een aantal voorbeelden die in haar atelier hangen.

DSC_5526 Surina Baag
DSC_5532 Surina Baag
DSC_5535

Haar werk is daarnaast te zien in Go Gallery op de Prinsengracht 64 in Amsterdam.  Nieuwsgierig geworden ben ik daar gisteren (jan. 2015) gaan kijken.

DSC_5556 Surina Baab in Go Gallery

Haar vader heeft haar de stappen geleerd om tot een interessant beeld te komen. Daarna volgde ze grafisch onderwijs en verdiepte ze zich via opleidingen in fotografie.

Van haar vader heeft Surina onmiskenbaar ook de erotische lading, het surrealisme en de caraibische kleuren en thema’s overgenomen. Toch lijkt haar werk helemaal niet op zijn werk.

DSC_0182
DSC_0217 Armand Baag 1
DSC_0300

De al jong zeer getalenteerde Armand Baag heeft een deel van zijn opleiding te danken aan Nola Hatterman.

Deze Amsterdamse kunstenares Nola Hatterman was op 53 jarige leeftijd naar Suriname geëmigreerd en richtte in Paramaribo het Nola Hatterman instituut op. Ze ging er les even aan de kinderen van Paramaribo. Baag bleek, als jong jongetje, zoveel talent te hebben dat hij niet hoefde te betalen voor zijn lessen omdat zijn ouders er de middelen niet voor hadden. Hij werd Hattermans protegé.

Op zijn achttiende vertrok hij uit Suriname om in Amsterdam verder te gaan werken en er te gaan wonen. Zijn werk is niet vaak in Nederland te zien geweest, maar voor wie nieuwsgierig is geworden: er is wel een interessante film over hem door Felix de Rooy gemaakt zie onderaan voor youtube verwijzing

Bij sommige werken van Baag kun je zien dat Nola zijn lerares is geweest, vooral bij zijn politiek werk en zijn magisch realistische werk. De verschillen zijn echter groot. Veel van zijn werken zijn expressief geladen met zware kleuren en hebben een surrealistische inslag. Iets dat je bij Hatterman zelden ziet.

Het werk van Nola Hatterman, is te zien in het Stedelijk Museum van Amsterdam en recent kocht ook het Museum van Arnhem een mooi werk van haar aan.

????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Op het terras, Nola Hatterman Stedelijk Museum Amsterdam
nola_hatterman_jazz_d5677719h
Jazz, Nola Hatterman Museum Arnhem

Jaren voordat Hatterman’s naar Suriname vertrok,  kreeg zij in Nederland waarschijnlijk privéles van Harmen Meurs. Deze Nieuw Zakelijke en expressionistische kunstenaar legde zich onder andere toe op het naakt, op politieke werken en op verbeeldingen van ‘de kleine man’.  Soms werkte hij in grove streken en met warme kleuren, soms strak, gedetailleerd en met dubbele bodems. Zowel de onderwerpen als stijlen nam Hatterman van hem over. Daarnaast ging zij zich specialiseren in het verbeelden van zwarte mensen. Eigenlijk wilde ze zelf zwart zijn. Zie voor meer over Nola Hatterman: www.nolahatterman.com

Een van haar mogelijke leraren Harmen Meurs heeft ook verschillende werken gemaakt waarop zwarte mensen centraal staan, het was de mode in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw. Maar het is bij hem nooit een hoofdonderwerp geworden.

Meurs Jan Telegraaf
Harmen Meurs, Jan Telegraaf
Harmen Meurs De ontmoeting 1937
Harmen Meurs De ontmoeting 1937

Van Meurs zullen in 2015 werken te zien zijn op een tentoonstelling in de Hallen in Haarlem.  Daarbij zijn Naakt bij bad en de serie die hij maakte van de danseres Gertrud Leistikov. (zie hiervoor elders op deze site)

Naakt bij bad, Harmen Meurs

Meurs kreeg in zijn jeugd privéles van Louis Raedemaekers. De kunstenaar die wereldberoemd werd met zijn politieke werken in,  De Telegraaf. Zie Raemaekers

raemaekers_geraamte

Kortom: Surina Baag staat op de schouders van een kleurrijke rij kunstenaarsvoorgangers, die in hun ‘eigen’ tijd indruk hebben gemaakt.

De youtubefilm over Armand Baag is te vinden op https://www.youtube.com/watch?v=Bk4zH3iE6FM

De webisite van Surina Baag: http://www.surina.nl

Website met bio van Armand Baag: http://armandbaag.com/over-2.html

Raemaekers originele werk is samen met filmmateriaal uit WO I te zien in Venlo is t/m 12 april 2015 in het Limburgs Museum. Titel : ‘Ten strijde met potlood en pen, Louis Raemaekers (1869-1956) herontdekt’) En er is een reistentoonstelling in het Cuyperhuis in Roermond tot 25 januari 2015.

About me

In 2008 I was guest curator of the exhibition Black is beautiful. Rubens to Dumas. Important advisors: Elizabeth McGrath (Rubens and colleagues, Warburg institute Image of the Black in Western Art collection), Carl Haarnack (slavery in books), Elmer Kolfin (slavery in prints and paintings) and Adi Martis (contemporary art). And Gary Schwartz made his research for The Image of the Black in Western Art available to me.

Black beautiful Rubens to Dumas cover
Black beautiful Rubens to Dumas cover

In 2012 my Anniversary book: 100 years Schiller 1912-2012 was published. Initiative, idea, text and editing (ES). Design and photography Monica Schokkenbroek.

Schiller in Parool boekje 26-11-2012 Paul Arnoldussen
Schiller in Parool 26-11-2012 Paul Arnoldussen

In 2013 my book Cobra aan de grachtCobra on the Canal was published by Samsara publications.

In 2014 my essay ‘Painted Blacks and Radical Imagery in the Netherlands (1900-1940)’ was published in The Image of the Black in Western Art Volume V (I). (ed. David Bindman, Henry Louis Gates jr.)

In 2017 I published a book about the black servants at the Court of the Royal Van Oranje family. More than a thousand documents have been found about their lives. (only in Dutch)

Cupido en Sideron Cover 30-8-2017

All photos on this site are not intended for any commercial purpose. I have tried to trace all the rules and rights of all images. As far as I know, these images can be used in this way. If you ar a copyright holder and would like a piece of your work removed or the creditline changed then please do not hesitate to contact me. 

estherschreuderwebsite@gmail.com