• The Diaspora strikes back Creolisatie, hybride identiteiten en ultieme schoonheid

?????????????

Remy Jungerman (1959) Bakru 2007 detail : Installatie, mixed media, 310 x 165 x 44 cm Particuliere collectie de heer R. Jungerman, Amsterdam

130 KE IRIS KENSMIL_Zwarte Dagen

Iris Kensmil (1970) Zwarte dagen 2004 – 2006 Olieverf op doek, 110 x 140 cm Courtesy Galerie Ferdinand van Dieten – d’Eendt

Zowel de Nederlandse taal, de Nederlandse jeugdcultuur als de Nederlandse beeldende kunsten ondervinden op dit moment invloed van het Caribische gebied en de zwarte cultuur uit de Verenigde Staten. Zwarte en witte, Zuid- en Noord-Amerikaanse, Afrikaanse en Europese nationaliteiten en identiteiten lopen door elkaar heen in de dagelijkse wereld en ook in de kunstwereld. Zwarte cultuur is een deel van de Europese cultuur geworden. De Europese cultuur creoliseert. Zwarte mensen zijn niet meer zozeer interessante en bijzondere modellen, die vanwege hun kleur mooi zijn om te schilderen.

123 BB Erik van Lieshout, High and Mighty_Stad-s 184

Erik van Lieshout (1968) Zonder titel (DJ) 2000 Olieverf op doek, 250 x 210 cm Museum Boijmans Van Beuningen,

Op de tentoonstelling Black is beautiful Rubens tot Dumas,  waren daar een aantal voorbeelden van te zien. Zo is onder andere gekozen voor zwarte kunstenaars die zich witte iconen toe-eigenen. Koningin Beatrix krijgt met een simpele ingreep een afrokapsel en de (Europese) boskabouter wordt omgevormd tot een Surinaams bosgodje, een Bakru.

126 GN VanDalen

Gillion Grantsaan (1968) Landgenoten 1996 Potloodtekening op papier, 60 x 40 cm Collectie G.H. Grantsaan

?????????????

Remy Jungerman (1959) Bakru 2007 Installatie, mixed media, 310 x 165 x 44 cm Particuliere collectie de heer R. Jungerman, Amsterdam

Kunstenaars als Iris Kensmil voegen daarnaast als eigentijdse historieschilders zwarte geschiedenis toe aan de Nederlandse beeldcultuur. Kensmil gebruikt daarbij een onmiskenbaar Afrikaans-Caribische kleurstelling, met veel geel, groen, rood en zwart.

129 KE Iris Kensmil divine words dordrechts museum

Iris Kensmil (1970) Divine Words 2004 Olieverf op doek, 200 x 180 cm Dordrecht, Dordrechts Museum,

Iris Kensmil NK 4 Iris Kensmil NK 3 Iris Kensmil NK 2 Iris Kensmil in NK 1

Iris Kensmil: Diverse titels: Anton de Kom, Marcus Garvey en meer 2008
12 memorietafels
Hout, verf, afmetingen Courtesy Galerie Ferdinand van Dieten – d’Eendt

Autochtone Nederlandse kunstenaars verwerken de nieuwe identiteiten die via media en uitgaans- en straatcultuur tot hen komen in harde uitvergrote realiteiten, waarin machtsvertoon van en soms afgunst op die spannende wereld van de ‘nieuwelingen’ een rol spelen. Erik van Lieshout wil graag bij de zwarte scene horen en provoceert om een reactie op te roepen.

Van Lieshout

Erik van Lieshout (1968) EMMDM 1999 Video-installatie Museum Boijmans Van Beuningen,

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Charlotte Schleiffert vergroot de kracht van hiphop uit met nieuwe mythische en erotisch geladen zwarte figuren, uit bijvoorbeeld videoclips.

128 BB Charlotte Schleiffert, How_Stad-T 215

Charlotte Schleiffert (1967) How we want them 2000 Eitempera, acrylverf, conté, potlood, zilverpapier, tape en takken op papier, 300 x 150 cm Museum Boijmans Van Beuningen,Rotterdam

Berend Strik versiert zijn erotische zwarte-vrouwenfantasieën met borduursels, hij maakt harde gladde foto’s zacht en aanraakbaar.

116 NB 125 Berend Strik 1997510103

Berend Strik (1960) Tissue and lovely Blacks 1997 Borduurwerk, gemengde techniek, elk 37 x 59 cm Collectie De Nederlandsche Bank,

Elise Tak verzint zwarte acteurs voor haar schilderijen van fictieve films, het zijn voor haar onmisbare hoofdrolspelers.

125 Elsie Tak BRL 93 13 009

Elise Tak (1957) Thomas Kirby 1992 Acryl op doek, 25 x 20 cm Museum Boijmans Van Beuningen,

In de werken van de ‘huidschilders’ Marlene Dumas en Ina van Zyl, die uit Zuid-Afrika zijn gekomen, spelen zwart/ witrelaties een grote rol. De eerste kruipt in de huid van de moeder, het supermodel, de baby, de puber en het lustobject. Ze tast als het ware hun tere huid af, verdiept hun kwetsbaarheid, hun aanraakbaarheid, hun eigenheid maar ook hun herkenbaarheid. Zwarte mensen en schoonheid zijn daarbij hoofdthema’s. Haar modellen zijn vaak mooi, maar ook triest en sensitief.

112 NB 128 Marlene Dumas Kop jpg

Marlene Dumas (1953) Supermodel 1995 Lithografie, 70/100, 66 x 55 cm Collectie De Nederlandsche Bank,

114 Dumas 2

Marlene Dumas (1953) Gekleurde Tekeningen (Tropendagen), 1997 44 x papier, gemengde techniek Collectie Tropenmuseum, Amsterdam,

114 Dumas 1 114 Dumas x
Ina van Zyl richt haar aandacht op details van het lichaam. Haar objecten worden terwijl ze schildert donkerder. Blanke handen en blanke borsten worden bruin. Bij voltooiing blijken blanke prinsessenvoeten bruin te zijn geworden. Van Zyl zegt dat bij haar alle mensen automatisch bruin worden. Iedereen wordt bruin in de zon van Afrika, is haar verklaring. Ook is de extreme Zuid-Afrikaanse geschiedenis, vooral de onmogelijkheid van zwart en wit om tot elkaar te komen, een thema in haar werk. Wit zoekt wel toenadering, maar die mislukt.

119 ZI rosie1

Ina van Zyl (1971) Rosie is Nuut 1994 26 tekeningen, ca. 83 x 60 cm Houtskool en conté, opgehoogd met wit pastel en Tipp-ex Particuliere collectie

119 ZI rosie2 119 ZI rosie3 119 ZI rosie4 119 ZI rosie5 119 ZI rosie6 119 ZI rosie7

Kortom, niets is meer wat het lijkt. We worden voortdurend op het verkeerde been gezet.

113 SC 123 DUMAS_The show

Marlene Dumas (1953) The Show must go on 1988 –1991 Olieverf op doek, 180 x 90 cm Collectie Scheringa Museum voor Realisme, Spanbroek,

118 NB Fluitspeler 1996390000

Bas Meerman (1970) The Piper 1995 Olieverf op doek, 170 x 120 cm Collectie De Nederlandsche Bank,

121 NB 129 Ina van Zyl 2001100000

Ina van Zyl (1971) Cinderella 2001 Olieverf op doek, 50 x 70 cm Collectie De Nederlandsche Bank,

122 KE 130 Kensmil

Natasja Kensmil (1973) Zonder titel 1999 Olieverf op doek, 145 x 205 cm Collectie De Nederlandsche Bank,

 

Esther Schreuder in : Black is beautiful, Rubens tot Dumas (2008)

Research has been made possible thanks to a contribution of de Mondriaan foundation, AFK and VSB fonds.

All photos on this site are not intended for any commercial purpose. I have tried to trace all the rules and rights of all images. As far as I know, these images can be used in this way. If you ar a copyright holder and would like a piece of your work removed or the creditline changed then please do not hesitate to contact me.

contact: estherschreuderwebsite@gmail.com

Comments are closed.

%d bloggers like this: