• Cobra vrouw: Else Alfelt

Alfelt jpeg

Violet night, Signed Else Alfelt 49; titled on
a label on the reverse. Oil on canvas. 58 x 70 cm.
Provenance: The collection of Elise Johansen, Copenhagen.
Hence by descent in the family.

Het laatste schilderij dat voor het Ambassade Hotel werd aangekocht en nog in dit boek kon worden opgenomen is het eerste werk in de collectie van een vrouwelijk Cobralid: Else Alfelt. Alfelt deed in tegenstelling tot Lotti van der Gaag aan vele belangrijke Cobra-activiteiten en -discussies mee.

Jean-Clarence Lambert: ‘In een Cobraperspectief is de schilderkunst van Else Alfelt, die toch wel zou stuiten op een zekere weerzin (bij de Nederlanders die haar te abstract vonden) verrijkend door haar participatie in het leven van de natuur, door het gevoel dat men in overleg panisch is gaan noemen.’

Christian Dotremont over zijn ontmoeting met Alfelt op de Cobraconferentie in 1949: ‘Else Alfelt vertelde me die avond in Boserup (Bregnerød ES) van Lapland. Ze toont me haar schilderijen, en ik zag dat ze schilderde wat ze zag, net als zoveel anderen. Haar geheim is te hebben gezien wat ze had gedroomd.’ Else Alfelt: ‘Ik ben een deel van de ruimte. Mijn schilderijen vormen een lyrische perceptie van de wereld. Ze staan aan de overkant van de realiteit. Zij maken een realiteit waarin het onvermoede kan plaatsvinden.’

Else Alfelt url Amstelveenweb

Leven

Else Alfelt werd in 1910 in Kopenhagen geboren. Haar vader was bankklerk, haar moeder huisvrouw. Op haar zevende kwam ze in een weeshuis terecht omdat de nieuwe vrouw van haar vader, haar ouders waren inmiddels gescheiden, eiste dat hij Else en haar zuster wegstuurde. Op twaalfjarige leeftijd kreeg zij van een tante een schildersdoos. Else begon de staf van het weeshuis en de andere kinderen te portretteren. Bij het verlaten van het weeshuis wist ze wat ze wilde worden: kunstenaar.

In 1926 begon ze daarom aan een opleiding aan de School voor Techniek in Kopenhagen, als voorbereiding voor de Koninklijke Kunstacademie. Toen ze zich daar twee jaar later aanmeldde werd ze afgewezen. Om zichzelf toch kunsttechnieken aan te leren ging ze de schilderijen in het Statens Museum for Kunst kopiëren.

In 1933 leerde ze de jonge communist Carl-Henning Pedersen kennen op de volkshogeschool in Helsingør. Een jaar later trouwde ze met hem en datzelfde jaar werd hun eerste dochter, Vibeke, geboren. Kort na 1934 leerde het echtpaar onder anderen Egill Jacobsen, Ejler Bille, Asger Jorn en Sonja Ferlov kennen.

Geïnteresseerd in de abstracte beeldtaal en de gedachten achter het surrealisme ging Alfelt in 1937 ‘abstract’ werken. In die abstracties waren wel altijd bomen of bergen te herkennen. Egill Jacobsen: ‘Het zijn verinwendigde landschappen met onduidelijke grenzen, tussen de dromerij en het imaginaire.’

Alfelt was bij veel Cobra-evenementen betrokken. Kort na de Cobra-oprichting was haar werk te zien in de gezamenlijke Cobra/Høst-tentoonstelling in 1948 in Kopenhagen.

Dotremont nam een paar maanden later haar werk op in zijn Cobratentoonstelling Les fins et les moyens in 1949. Weer een half jaar later nam ze deel aan de Cobraconferentie in Bregnerød. Samen met haar man en dochter Vibeke zou ze meewerken aan het beschilderen van het conferentiehuis.

Bregnerød dak nu in museumcollectie opgenomen url fdfmuseet

En ook in 1949 was ze een van de weinige aanwezige Denen op de nu legendarische tentoonstelling in het Stedelijk Museum. Twee schilderijen van haar hingen naast een gouache van Karel Appel.

Haar schilderij uit 1945 op die tentoonstelling heeft grote verwantschap met het werk uit 1949 dat nu door het Ambassade Hotel is aangeschaft. Mogelijk kon ze dit recentere en expressievere werk niet meenemen naar het Stedelijk Museum omdat het was gekocht door de verzamelaarster Elise Johansen. Elise Johansen en een andere vrouwelijke Deense verzamelaar waren de eersten die de kunstenaars gingen ondersteunen en werden hierdoor onmisbare bondgenoten, volgens tijdgenoot Lambert.

Na het opheffen van Cobra in 1951 was Alfelt nog in verschillende retrospectieve Cobratentoonstellingen te zien en reisde ze veel over de wereld om aan tentoonstellingen deel te nemen of werken ter plekke te maken. Ze ging zich meer en meer toeleggen op mozaïeken.

In 1974 kreeg ze last van haar gezondheid. Na een aantal eerdere beroertes stierf ze, waarschijnlijk na weer een aanval, op straat in Kopenhagen. In het Deense Herning is een museum gewijd aan haar werk en dat van haar man Carl-Henning Pedersen.

Else Alfelt cover boek

Alfelt is een van de kern Cobra kunstenaars waar de groep een boekje over uitgaf. De andere vrouw waaraan ook een boekje gewijd werd, is Sonja Ferlov

bibliotheque Cobra

Bibliotheque Cobra

Literatuur:

Eleanor Flomenhaft, The roots and development of Cobra Art  1985

Else Alfelt biography Lotte Korshoj http://chpeamuseum.com/media/359156/EA_UK-biografi.pdf

and the usual suspects

All photos on this site are not intended for any commercial purpose. I have tried to trace all the rules and rights of all images. As far as I know, these images can be used in this way. If you ar a copyright holder and would like a piece of your work removed or the creditline changed then please do not hesitate to contact me.

contact: estherschreuderwebsite@gmail.com

1 comment
%d bloggers like this: