•Schiller in het Parool de reacties 2: Joods Amsterdam

Hoe de Grote, onbegrijpelijke, Wereld Geschiedenis schuil gaat achter een portret van Frits Schiller.

Een van de reacties op de stukjes van Paul Arnoldussen over mijn onderzoek naar de schilderijen van Frits Schiller was van de heer Wildeman.  ‘Een goede vriendin van mij, 76 jaar oud en woonachtig in Amsterdam, heeft een schilderij van Frits Schiller. ‘(…)’ Het betreft een portretschilderij van de schoonmoeder van mijn vriendin, te weten Mevrouw Biallosterski-Joosten.’ Hij schrijft daarbij dat het werk in 1946-47 op de overzichtstentoonstelling van Frits Schiller in Arti et Amicitiae heeft gehangen met de titel Mevrouw B.

Omdat Frits Schiller bijna altijd mensen “van betekenis”  heeft geschilderd, google ik de namen. Dat deed ik ook met mevrouw B.

Maar nu schrok ik.

De eerste 5 hits waren van de site van het Joods monument. Deze site ken ik inmiddels al langer door ander onderzoek en een hit betekend meestal een geschiedenis van deportatie met slechte afloop. Het leek ook nu het geval. Ze wordt genoemd samen met haar familie:

Tobias Biallosterski, Margaretha Elisabeth Biallosterski

Zijzelf is voluit:

Jeanette Johanna Biallosterski – Joosten

Winschoten, 14 oktober 1898 Auschwitz, 19 november 1943.

Zij bereikte de leeftijd van 45 jaar

De hier bij name genoemde leden van het gezin Biallosterski werden op 6 november 1943 gearresteerd. Ze droegen geen jodenster en waren in het bezit van een vals persoonsbewijs.

Een kind van dit gezin wist te ontkomen.

Een bezoeker van de site heeft toegevoegd: Jeanette Johanna Joosten was meester in de rechten geworden tijdens haar huwelijk. Ze werkte onbezoldigd voor de voogdijraad in Amsterdam. Ze had pupillen onder haar hoede.

Zou het om deze Biallosterki Joosten gaan?

Ik vroeg het na en het werd bevestigd. Op Schillers portret stond inderdaad die Jeanette Johanna. Ik kreeg een afbeelding van portret. De schoondochter weet zich nog te herinneren dat Frits Schiller dol op haar is geweest.

Jeanette Johanna lijkt een beetje op Schillers vrouw Corrie Italiaander. Haar meester in de rechten titel heeft hij vermoedelijk willen verbeelden met het boek.

Ze was maatschappelijk behoorlijk actief en mede daarom is er het een en ander over haar terug te vinden op de KB site. Een paar voorbeelden:

1934

1937

1939

Na de oorlog wordt er nog naar de 3 familieleden gezocht. Zo staan ze vermeld in een oproep in de Waarheid.

Hoe een klein onderzoekje die grote onbegrijpelijke geschiedenis weer naar boven haalt.

Ze is niet uitgewist.

Zie voor de voorgeschiedenis van dit onderzoek

Schiller social hub (1) voor kunstenaars en spionnen 

Schiller Social hub (2): wie zijn deze mensen? 

Schiller Social hub (3) Illustrator Oscar Fabres en zijn vele nationaliteiten 

Schiller de reacties op Parool artikel (1) De Engelandvaarders

Comments are closed.

