• Pers over Kippa tentoonstelling

Volkskrant

De lenzen van Kippa

30/11/02, 00:00

Kippa is de afkorting van Kövesdi International Photo Press Agency. Kippa bestaat vijftig jaar en legde in die vijf decennia het grootste deel van de nationale tv-programma’s voor ‘de eeuwigheid’ vast….

Licht uit, spot aan in Haarlem is een historisch overzicht van vijftig jaar tv-cultuur, gezien door de fotolenzen van Kippa. Swiebertje, de songfestivals, de Willem Ruisshow, Kippa-fotografen waren er steeds bij.

De tweede expositie, Bekend van radio en tv, geeft bekende Amersfoorters de gelegenheid hun band met de stad te laten zien. In totaal droegen vijftig bekende Nederlanders hun steentje bij. Acht van hen komen uitgebreid in beeld onder wie Marjan Berk, Viola Holt, Rosita Steenbeek en de Kermisklanten.

Galeries NL site

Televisiefotografie, een nieuw genre. Het jaar 1953 was het geboortejaar van een bijzonder Nederlands fotopersbureau, Kövesdi International Press Photo Agency (KIPPA – echter vóór 1962 nog KIPA, zonder ‘photo’). Oprichter Antal Kövesdi, een Hongaar die zich na de Tweede Wereldoorlog in Nederland vestigde, begon met zijn echtgenote een klein persagentschap dat handelde in velerlei beeld- en illustratiemateriaal, zoals handwerkpatronen, korte verhalen, illustraties, foto’s en cartoons. Toen in het begin van de vijftiger jaren de televisie haar intrede deed, voorzag Kövesdi de hoge vlucht die dit medium zou maken en kwam het accent van de fotografie te liggen op de sterren uit de omroepwereld en van het witte doek.

Galerie Site : Galeries.NL

KIPPA bestaat inmiddels vijftig jaar en het Gorcums Museum besteedt in haar nieuwe tentoonstelling ‘Licht uit, Spot aan!’ dan ook ruim aandacht aan dit jubileum. In deze tentoonstelling wordt een groot aantal foto’s getoond.

De beelden die KIPPA maakte, vonden gretig aftrek bij kranten, week- en maandbladen en bij de omroepgidsen. Kövesdi ontwikkelde in die tijd een unieke formule die nog steeds wordt gehanteerd. Hij zorgde ervoor dat vrijwel permanent een fotograaf aanwezig was in de Hilversumse studio’s om geen enkel televisieprogramma te missen. Vervolgens stuurde hij het fotomateriaal in pakketten naar de kranten en bladen, zodat zij de foto’s in huis hadden van alle programma’s en presentatoren die op korte termijn te zien zouden zijn. Deze aanpak bleek een succes en ook in het buitenland kwamen vestigingen van KIPPA van de grond. Nu, na zo’n vijftig jaar, kan aan de hand van de uitgebreide fotocollectie van dit bureau een kleurrijk en sprekend overzicht gegeven worden van het collectief geheugen van Nederland.

Kippa is meegegroeid met de Nederlandse televisie, die in 1951 zijn intrede deed. Televisie zorgde ervoor dat mensen, ongeacht hun persoonlijke verschillen, een gemeenschappelijke vrijetijdsbesteding hadden. Deze collectieve aandacht is op de dag van vandaag versnipperd over honderden programma’s en tientallen televisiezenders.
Kippa werkt samen met zowel de commerciële als de publieke omroepen. Programma’s en sterren worden gefotografeerd met de bedoeling deze foto’s aan omroepgidsen, bladen en kranten te leveren. Deze dienstbaarheid aan het gebruik bepaalt al vijftig jaar de vorm en de sfeer van de foto’s. De televisiefotografie van KIPPA is daardoor een mix van reclame- en persfotografie. Duidelijke foto’s waarin het verhaal en de belangrijkste persoonlijkheden in één beeld samenkomen, een combinatie van een scèneregistratie en een portret. Met dat werk hebben de fotografen van KIPPA een halve eeuw Nederlandse tv-cultuur gedocumenteerd.

Per 1 januari 2002 is KIPPA overgenomen door het ANP.

Parool  verhaal HD recensie Parool Ps cover

Een deel van het archief is vernietigd door het ANP.

 

Comments are closed.