• Schijnbaar gewoon voor de lol en de kick om van niets iets te maken

Spelen in, Zuid-Afrika, door de kunstenaars Robin Rhode, Zander Blom en Esther uit Gauteng.

Robin Rhode is is een van de best verkopende kunstenaars uit Zuid-Afrika en verhuisd naar Berlijn. Zijn werk hangt in de vaste opstelling van het MoMA in New York en het kan gekocht worden op alle serieuze hedendaagse kunstbeurzen.

Hij is beroemd.

Je herkent zijn werk onmiddellijk. Meestal zie je van hem de series foto’s waarin zich een beeldverhaal afspeelt op een muur of op de grond. Tekenfilm en ‘werkelijkheid’ samengevoegd. Met alleen een muur, jezelf en een krijtje kun je een nieuwe wereld scheppen weten ook kinderen, Rhode is er mee doorgegaan en er een meester in geworden.

Hij betoogt daarbij dat zijn werk uit het leven komt en niet uit de “westerse’ moderniteit. (South African Art Now Sue Williamson p182). Wat hij daarmee bedoelt is niet helemaal duidelijk.

Een paar van zijn werken waren in het najaar van 2011  te zien bij Fons Welters  in Amsterdam. Dit keer met onder andere een getekende wereld van Whisky en ijsblokjes.

Art Brussel Robin Rhode 2011

MoMA Robin Rhode


Art Brussel 2011 Robin Rhode Dragon
De tweede kunstenaar, Zander Blom, woont nog in Zuid-Afrika en is vooral bezig niet verstrikt te raken in kunstsystemen. Bijvoorbeeld het systeem van het westerse modernisme met zijn roots in ‘exotische’ kunst.

Met twee bevriende kunstenaars richtte hij de groep Avant Car Guard op en deze groep zorgde voor een paar zeer opvallende werken die kunstsystemen aan de kaak stelden. Zoals: Protected by Theory (afbeelding hieronder) en Perpetually on the verge of discovering a cure for art. Zie voor één van de andere leden van ACG de tentoonstelling Entertainment van <Michael MacGarry post>..

PROTECEDBYTHEORY avant Car Guard Steveson Gallery

Zander ontmoette ik in januari van dit jaar in zijn huis in Brixton in Johannesburg. ‘You are going to meet our Popstar’ had Lerato Bereng, curator bij de Stevenson Gallery, mij toevertrouwd voordat ik zijn richting op vertrok in een taxi.

Eerst dacht ik dat ze op zijn uiterlijk had gedoeld met haar uitspraak, omdat hij er uitermate hip uitziet: Een beetje a la John Lennon, hij maakt soms ook dezelfde springerige vertraagde dansbewegingen. Maar later werd me duidelijk dat het om zijn werk gaat.

Zijn huis is een belevenis, het is een levend kunstwerk dat voortdurend aan verandering onderhevig is. Hij is er voortdurend aan bezig. Overal ligt papier en in de hoeken van de kamer zijn, tegen het plafond, objecten ‘geknutseld.

Werken zoals bovenstaande stonden her en der op ezels in zijn huis. (zie Stevenson Gallery site voor meer)

We spraken uren met elkaar over de kunstwereld in Zuid-Afrika, over het zware gewicht van Mondriaan op zijn schouders en ook over zijn ‘fake’ kunst projecten. Zo maakte hij een fake overzicht van zijn werk (geboren in 1982 en heeft nog niet echt groot oeuvre) en een fake Rock opera Rockstar in the Wilderness geïnspireerd op het werk van Rousseau, Gauguin en Francis Bacon. Hij gaf me ook een boek en cd mee met de titel The Travels of Bad. Op de CD scenes als Fuck Europe and the Disease of Civilisation, Paradise detour etc.

Misschien een gekke overgang en twee kunstenaars die niets met elkaar te maken willen hebben maar:

Zijn huisversierdrift en humor in deze survival wereld deden me denken aan de huizen van de Sotho vrouwen die ik kort daarvoor had gezien. Kleine van klei en mest gemaakte huizen worden om de paar maanden door vrouwen van een nieuwe versiering voorzien.

Schijnbaar gewoon voor de lol en de kick om van niets iets te maken.

De meest fantastische ontwerpen zag ik, vooral op foto’s, voorbij komen. En na een paar maanden kan er weer opnieuw begonnen worden want dan is de compositie weg geregend. Wetenschappers spreken elkaar met verschillende theorieën tegen over de betekenis en het  ‘nut’  van dit vrouwenplezier . Zie hieronder het huis van Esther.

Gauteng huisje van Esther

.contact : estherschreuderwebsite@gmail.com

Comments are closed.